4. Diyarbakır film günleri sona erdi

KurdishCinema / 22 Nisan 2010

Diyarbakır Sanat Merkezi, ev sahipliğinde bu yıl
dördüncüsü düzenlenen 'Diyarbakır Film Günleri'
gerçekleştirildi. Diyarbakır Sanat Merkezi bünyesinde
kurulan ve yaklaşık 7 yıldır çalışmalarını sürdüren
Diyarbakır Sinema Kulübü organizasyonluğunda
gerçekleştirilen film günleri programı kapsamında,
Türkiye'nin çeşitli bölgelerinden çok sayıda kısa ve
belgesel filmlerin yanında bir de iki tane uzun metrajlı film
gösterildi.

WENDA/KAYIP

Filmler arasında yurtdışından gelen filmler de
gösterilirken, bu yılki film günlerinin ayrı bir önemi
olduğunu söylemek gerekir. Bu yılki film günleri
kapsamında, Diyarbakır Sinema Kulübü üyesi üç genç
yönetmenin birlikte yazıp yönettikleri 'Wenda/Kayıp' başlıklı
uzun metrajlı bir filmin galası yapıldı. Önceki yıllarda
başarılı kısa filmleriyle dikkatleri çeken M. Sait Korkut, Ali
Kemal Çınar ve Abdullah Yaşa'nın birlikte yönettikleri film, yaklaşık otuz yıldır süren savaşın
hakim olduğu bir şehirde yaşanan kayıpları konu ediniyor. Kayapınar Belediyesi Cegerxwîn
Gençlik Kültür ve Sanat Merkezi'nde gösterilen filmi 500 kişi izledi. Olumlu tepkilerin alındığı film
başta Kürt sorunu olmak üzere bölgede yaşanan bir çok sosyal ve politik atmosfere
göndermeler içeriyor. Film özellikle de 90'lı yıllarda yaşanan köy yakmalar, kayıplar, faili meçhul
cinayetler ve bunlarla eş zamanlı yaşanan göçlere ve bunların toplumda yarattığı trawmatik
problemlere hem içerden hem de dışarıdan bir gözle yansıtma çabasında. Teknik ve maddi
imkansızlıklara rağmen uzun ve özverili bir ekip çalışmasıyla ortaya konulan film, aynı zamanda
Kürt sinemasının aldığı mesafe de önemli bir yeri olacağını söylemek mümkün. Film günleri
programı kapsamında yer alan diğer filmlerin gösterimi ise Diyarbakır Sanat Merkezi'nde
gerçekleştirildi. Gösterimlerinin yanısıra yönetmenlerin katılımıyla filmler üzerine söyleşiler de
gerçekleştirildi. Farklı bölgeden gelen kısa filmler, ağırlıklı olarak toplumsal ve kültürel
dinamikleri ile gündelik yaşamın kıyısında yaşanan irili ufaklı problemlere uzanan filmler.

GÖSTERİLEN FİLMLER

Örneğin hem çekim planları hem de konusu ile dikkatleri
üzerine çeken 'bisqilet' isimli kısa film, çöp toplayarak
yaşayan baba ve oğlun artık sıradanlaşan yoksulluk ve
yoksunluklarını sözsüz ve sessiz bir anlatım ile meseleyi
ortaya koyuyor. Serhat Karaaslan'ın yönettiği film, bir çok
kişi tarafından beğenilirken, yine Karaaslan'a ait, 'Araf'
isimli kısa filmin de gösterimi yapıldı. Serge Avedikian'ın
16 dakikalık 'Hayırsız Ada' isimli kısa animasyon filminin
de dikkat çektiği gösterimler içinde 'Anten' isimli kısa12
dakikalık kısa film de oldukça beğeni kazandı.

Üç gün süren film günleri kapsamında gösterilen kısa
filmlerden dikkat çeken diğer filmlerden biri de Sibil
Çekmen'in Ermenice çektiği Hadigner/Taneler, isimli
filmin yanısıra 'sessizlik/Bêdengî' filmi yine 'Dut Zamanı',
'doğum' isimli filmler izleyenlerin beğenisini kazandı. Film
günleri, son etkinliğini Diyarbakır Sanat Merkezi'nde
gerçekleştirilen bir dinleti ile sona erdi. Özlem Bozdağ,
Mustafa İlhan, Önder Işık'ın verdiği dinletide, Ermenice,
Türkçe ve Kürtçe ezgiler ve şarkılar seslendirildi.

kaynak: Günlük gazetesi
Yorum ve Röportajlar

Bêzar ve Alataş: Min Dît
ile gerçekleri anlattık

“Gitmek” ve Türk kızı
Kürt oğlana aşık olursa:
Hakim ulus kadınlık
rolünü asla kabul
benimsemez / Müjde
Arslan *

Dizi dizi şovenizm /
Ömer Leventoğlu

Hollywood'a karşı
alternatif sinema /
Özlem Galip

Bahoz - Bir kuşağı
anlamak / Ewrehmun
Baydemir

Bahoz/Fırtına Üzerine /
İsmail Beşikçi

Mansur Tural ile ‘Orası
Soğuk' filmi üzerine
söyleşi

Kürlerle Türk Sineması
/ Müjde Arslan

Bahman Ghobadi ve
Sisin Metafizik
Sineması / Kamuran
Çakır

Kürt sineması için ortak
bir strateji arayışı

“Pars - Narkoterör”ün
Kürtçe Dil Politikası /
Omer F. Kurhan

Bir hatırlama çabası: 38
Belgeseli üzerine

“Kürt sineması
estetikten ödün
vermemeli” / Medet
Dilek'le röportaj

Kürtlerin haklı davası
için...

2007’de Kürt Sineması
/  
Devrim Kılıç

"Kürt Sineması
gelişmeye açık"

'Trajedilerin hepsi
senaryo oldu’

Bertrand Blier den
sinema dersleri

1. Paris Kürt Film
Festivali başarılı geçti

Yeni bir film " Phêti " /
Caner Canerik

Kağıtçılar:  “Doza we,
dozame ye“ / Medet
Dilek

Belçim Bilgin'le
röportaj: Kürt değerleri
ile büyüdüm

Dol: Güzel bir konunun
kötü anlatımı

Nazmi Kırık sınırları
aşıyor

Bir gün şehre bir film
gelir

Jalal Jonroy: 'Kürtler'in
sinemaya ihtiyacı var'

Genç yönetmen Buket
Aydın’dan iddialı bir
belgesel : İnsan-i Kamil

Gerçekliğin karanlık şiiri

Kürdistan artık çok
‘yakın’

Bir sürgün sineması
olarak Kürt Sineması:
Kendini
sesini görmek

Belgesel-kuşku ilişkisi

Öfkeli ve özgür
yönetmenler

Nasıl bir sinema?

Sarhoş Atlar Zamanı
filminin dramatik
çözümlemesi

Caner Canerik'ten
çarpıcı bir belgesel:
Was

Yangında filizlenen
çiçek

Ünlü İtalyan yönetmen
Passolini

Kürdistani bir sinema
yaratmamız gerekiyor

Takeshi Kitano'dan
yönetmenlik dersleri

Sessizlik kelimelerden
daha fazlasını anlatır

Ghobadi'nin Altın Lale
yolculuğu

Diyarbakır'da Kürt Film
Festivali

Çarpici bir belgesel
örnegi; Can Baz

Yılmaz Güney'in
Kürtlüğü

Özgürlesme sorunu ve
sinema

Dersim 38

David ve Leyla:
Kültürel önyargilarin
elestirisi

Gölgenin sesi: Si u Ba

David ve Leyla

Si u Ba (Gölge ve
Rüzgar)

Kürt düsmanligi üzerine
bir film

Nergisler Açmali

İlk Kürt filmi Zere

Türk Sinemasi'nda
Kürtler

Yilmaz Güney'le röportaj

Yusuf Yesilöz ile
röportaj

Makale Arşivi  >>>