İstanbul Film Festivali’nde 'Min Dît' sürprizi

KurdishCinema / 19 Nisan 2010

Bu yıl 29. düzenlenen Uluslar arası İstanbul Film
Festivali görkemli bir kapanış töreniyle sonlandı.
11 filmin yarıştığı festivalde ödüller beklenenin
dışında bir dağılım sergiledi. Festivalin sürprizi
ise ‘Min Dît’ oldu.

İstanbul Kültür Sanat Vakfı tarafından AKBANK
sponsorluğunda düzenlenen 29. Uluslararası
İstanbul Film Festivali’nin Altın Lale ödülleri Lütfi
Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı’ndaki
Kapanış Galası ve Ödül Töreni’nde sahiplerini
buldu.

Sunuculuğunu Mehmet Ali Alabora’nın üstlendiği 29. Uluslararası İstanbul Film Festivali
Kapanış Galası ve Ödül Töreni, Kardeş Türküler’in Kürtçe şarkılarıyla renklenirken, Kürt
yönetmen Miraz Bêzar ve filmi ‘Min Dît’ ise büyük sürpriz yaptı.

PROTESTOLU BAŞLANGIÇ

29. Uluslararası İstanbul Film Festivali Açılış Töreni, 86 yıllık geçmişiyle İstanbul'da ve Türk
sinema tarihinde büyük bir yer edinen, sadece Türkiye'nin değil Avrupa’nın en görkemli
sinemalarından, yirmi sekiz yıldır Uluslararası İstanbul Film Festivali'ne ev sahipliği yapmış
olan Emek Sineması’nın eski görüntülerinden hazırlanan ve 28 yıl boyunca Emek Sineması’nın
sahnesine çıkmış sinemacıların görüntülerinden oluşan özel bir video klibin gösterimi ile
başladı. Törende, Emek Sineması'nın özgün yapısı korunup yenilenerek bir sinema ve kültür
merkezi olarak yeniden hizmete açılması talebi tekrar vurgulandı.

29. Uluslararası İstanbul Film Festivali Kapanış Galası’nda özellikle Istvan Szabo’nun Mephisto
adlı filmindeki rolüyle hafızalara kazınan, Benim Afrikam’daki rolüyle de Oscar’a aday gösterilen,
beyazperdenin karizmatik oyuncularından, sadece yönetmen ve oyuncu olarak değil, tiyatro ve
opera alanındaki çalışmalarıyla da çok yönlü bir sanatçı olan Klaus Maria Brandauer’e Festival’
in “Yaşam Boyu Başarı Ödülü” takdim edildi. Klaus Maria Brandauer ödülünü Uluslararası
İstanbul Film Festivali Direktörü Azize Tan’ın elinden aldı.

Uluslararası İstanbul Film Festivali’nde 1985 yılından beri verilen “Uluslararası Yarışma Altın
Lale Ödülü”, bu yıldan itibaren Eczacıbaşı Topluluğu’nun desteğiyle Şakir Eczacıbaşı anısına
verilmeye başlanıyor. Uluslararası Yarışma Altın Lale Ödülü, Eczacıbaşı Topluluğu tarafından
verilecek 25 bin Avroluk para ödülüyle de destekleniyor. 25 bin Avroluk ödülün 10 bin Avrosu
Altın Lale’yi kazanan filmin yönetmenine, 10 bin Avrosu bu filmi Türkiye’de dağıtacak firmaya, 5
bin Avrosu ise Jüri Özel Ödülü sahibine takdim ediliyor.

TÖRENE VOLKANİK ENGEL

Avrupa’daki volkanik dağ patlaması nedeniyle birçok yönetmen ve sinemacının gelemediği ödül
töreninde, Şakir Eczacıbaşı anısına verilen “Altın Lale Uluslararası Yarışma Ödülü” bu yıl,
Belçikalı yönetmen Felix van Groeningen’in Şeylerin Boktanlığı adlı filmine verildi. Altın Lale
Uluslararası Yarışma Jürisi Başkanı Klaus Maria Brandauer’in açıkladığı ödülü, törende
bulunamayan yönetmen adına filmin oyuncuları Wouter Hendrickx ve Bert Haelvoet aldı.
Eczacıbaşı Topluluğu’nun 25.000 avroluk para ödülünü ise Eczacıbaşı Topluluğu Sağlık Grup
Başkanı Sedat Birol takdim etti.

Uluslararası Yarışma’da “Jüri Özel Ödülü”ne ise Stéphane Brizé’nin Matmazel Chambon adlı
filmindeki rolüyle Sandrine Kiberlain layık görüldü. Ödülü törende bulunamayan oyuncu adına,
filmin dünya hakları sahibi Rezo Film’den Sebastien Chesneau, Altın Lale Uluslararası Yarışma
Jüri üyesi oyuncu Anamaria Marinca’nın elinden aldı.

“Altın Lale Yılın En İyi Türk Filmi” ödülü Yağmur Taylan ve Durul Taylan’ın Vavien adlı filmine
verildi. Filmin yönetmenlerine ödüllerini Altın Lale Ulusal Yarışma Jüri Başkanı yönetmen Yeşim
Ustaoğlu takdim etti.

‘MİN DÎT’ JİTEMÎ GÖRDÜ ÖDÜLÜ KAPTI























“Altın Lale Yılın En İyi Yönetmeni” ödülü ise ‘Min Dît’ (Ben Gördüm) filminin yönetmeni Miraz
Bezar’a verildi. Yönetmen Miraz Bezar, ödülünü Jüri Başkanı yönetmen Yeşim Ustaoğlu’nun
elinden aldı. Film Türkiye’de ilk kez tamamı Kürtçe olup JİTEM cinayetini konu alıyordu. Film
ayrıca en iyi kadın oyuncu ve en iyi müzik ödülüne de değer görüldü.

“Yılın En İyi Türk Filmi” ve “Yılın En İyi Yönetmeni”ne Kültür ve Turizm Bakanlığı 50.000’er TL
değerinde para ödülü de veriyor.

“En İyi Kadın Oyuncu” ödülü Min Dît – Ben Gördüm filmindeki rolü ile Şenay Orak’ın oldu. Şenay
Orak’a ödülünü Altın Lale Ulusal Yarışma Jüri Üyesi oyuncu Güven Kıraç takdim etti.

Bu yıl Altın Lale Ulusal Yarışma Jüri’sinin seçtiği “En İyi Erkek Oyuncu”, ‘Beş Şehir’ filmindeki
rolüyle Tansu Biçer oldu. Bu oyuncuya ödülünü, Altın Lale Ulusal Yarışma Jüri Üyesi oyuncu
Ülkü Duru takdim etti. Kültür ve Turizm Bakanlığı, bu oyunculara ayrıca 10.000’er TL para ödülü
veriyor.

Festival’de Ulusal Yarışma’da bu yıl “En İyi Senaryo Ödülü”ne ‘Vavien’ filmiyle

Engin Günaydın layık görüldü. Engin Günaydın’a ödülünü Altın Lale Ulusal Yarışma Jüri Üyesi
yazar Latife Tekin takdim etti.

Uluslararası İstanbul Film Festivali’nin Ulusal Yarışma’daki “En İyi Görüntü Yönetmeni” ödülü
‘Ba’l filmiyle Barış Özbiçer’e verildi. Barış Özbiçer ödülünü Altın Lale Ulusal Yarışma Jüri Üyesi
Abu Dabi Film Festivali Direktörü Peter Scarlet’tan aldı.

Altın Lale Ulusal Yarışma’da “En İyi Müzik Ödülü”nü de ‘Min Dît’ filmiyle kazanan Mustafa Biber,
ödülünü Kardeş Türküler’den Feryal Öney’in elinden aldı.

Semih Kaplanoğlu’nun ‘Bal’ adlı filmi Ulusal
Yarışma’nın “Jüri Özel Ödülü”ne layık görüldü.
Filmin yönetmeni Semih Kaplanoğlu ödülünü,
geçen yıl bu ödülü “11’e 10 Kala” filmiyle kazanan
yönetmen Pelin Esmer’in elinden aldı.

Uluslararası Sinema Yazarları Federasyonu
FIPRESCI Ödülleri ise Uluslararası Yarışma’da
Stéphane Brizé’nin Matmazel Chambon, Ulusal
Yarışma’da Yağmur Taylan ve Durul Taylan’ın
Vavien adlı filmlerine verildi. Törende
bulunamayan Stephane Brizé adına filmin dünya
hakları sahibi Rezo Film’den Sebastien Chesneau ile Yağmur Taylan ve Durul Taylan, ödüllerini
FIPRESCI Jürisi Başkanı Barbara Lorey’in elinden aldılar.

Festival’in “Türk Sineması” tema sponsoru Efes, Ulusal Yarışma kapsamındaki filmler
arasından FIPRESCI Jürisi tarafından seçilen ve Onat Kutlar anısına ödüllendirilen Vavien adlı
filmin yönetmenleri Yağmur Taylan ve Durul Taylan’a bir sonraki filmlerinde kullanılmak üzere
30.000 USD değerinde para ödülü verdi. Yağmur ve Durul Taylan’a özel ödülünü Efes Halkla
İlişkiler Müdürü Durul Candemir takdim etti.

“Sinemada İnsan Hakları” yarışmasındaki Avrupa Konseyi Sinema Ödülü FACE’e Filistinli
Scandar Copti ve İsrailli Yaron Shani’nin yönetmenliğini üstlendiği Ajami layık görüldü

“Sinemada İnsan Hakları” yarışmasında Jüri Özel Ödülü’ne ise The Day God Walked Away /
Tanrının Gittiği Gün adlı film layık görüldü. Filmin Belçikalı yönetmeni Phillippe Van Leeuw’e
ödülünü Marco Becchis takdim etti.

Radikal Gazetesi tarafından verilen Halk Ödülü hem uluslararası hem de ulusal yarışmada
izleyicilerin oylarıyla saptanan filmlere verildi. Radikal Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni İsmet
Berkan’ın açıkladığı Halk Ödülü’nü Uluslararası Yarışma’da Kanadalı genç yönetmen Xavier
Dolan’ın Annemi Öldürdüm; Ulusal Yarışma’da Semih Kaplanoğlu’nun Bal adlı filmleri
kazandılar.

Bu dağılımla birlikte ödüller de beklenenin dışında bir şekilde dağıtıldı. Zira festival boyunca
‘Bal’ filmi en büyük favori olarak gösteriliyordu.

kaynak: ANF
Yorum ve Röportajlar

Bêzar ve Alataş: Min Dît
ile gerçekleri anlattık

“Gitmek” ve Türk kızı
Kürt oğlana aşık olursa:
Hakim ulus kadınlık
rolünü asla kabul
benimsemez / Müjde
Arslan *

Dizi dizi şovenizm /
Ömer Leventoğlu

Hollywood'a karşı
alternatif sinema /
Özlem Galip

Bahoz - Bir kuşağı
anlamak / Ewrehmun
Baydemir

Bahoz/Fırtına Üzerine /
İsmail Beşikçi

Mansur Tural ile ‘Orası
Soğuk' filmi üzerine
söyleşi

Kürlerle Türk Sineması
/ Müjde Arslan

Bahman Ghobadi ve
Sisin Metafizik
Sineması / Kamuran
Çakır

Kürt sineması için ortak
bir strateji arayışı

“Pars - Narkoterör”ün
Kürtçe Dil Politikası /
Omer F. Kurhan

Bir hatırlama çabası: 38
Belgeseli üzerine

“Kürt sineması
estetikten ödün
vermemeli” / Medet
Dilek'le röportaj

Kürtlerin haklı davası
için...

2007’de Kürt Sineması
/  
Devrim Kılıç

"Kürt Sineması
gelişmeye açık"

'Trajedilerin hepsi
senaryo oldu’

Bertrand Blier den
sinema dersleri

1. Paris Kürt Film
Festivali başarılı geçti

Yeni bir film " Phêti " /
Caner Canerik

Kağıtçılar:  “Doza we,
dozame ye“ / Medet
Dilek

Belçim Bilgin'le
röportaj: Kürt değerleri
ile büyüdüm

Dol: Güzel bir konunun
kötü anlatımı

Nazmi Kırık sınırları
aşıyor

Bir gün şehre bir film
gelir

Jalal Jonroy: 'Kürtler'in
sinemaya ihtiyacı var'

Genç yönetmen Buket
Aydın’dan iddialı bir
belgesel : İnsan-i Kamil

Gerçekliğin karanlık şiiri

Kürdistan artık çok
‘yakın’

Bir sürgün sineması
olarak Kürt Sineması:
Kendini
sesini görmek

Belgesel-kuşku ilişkisi

Öfkeli ve özgür
yönetmenler

Nasıl bir sinema?

Sarhoş Atlar Zamanı
filminin dramatik
çözümlemesi

Caner Canerik'ten
çarpıcı bir belgesel:
Was

Yangında filizlenen
çiçek

Ünlü İtalyan yönetmen
Passolini

Kürdistani bir sinema
yaratmamız gerekiyor

Takeshi Kitano'dan
yönetmenlik dersleri

Sessizlik kelimelerden
daha fazlasını anlatır

Ghobadi'nin Altın Lale
yolculuğu

Diyarbakır'da Kürt Film
Festivali

Çarpici bir belgesel
örnegi; Can Baz

Yılmaz Güney'in
Kürtlüğü

Özgürlesme sorunu ve
sinema

Dersim 38

David ve Leyla:
Kültürel önyargilarin
elestirisi

Gölgenin sesi: Si u Ba

David ve Leyla

Si u Ba (Gölge ve
Rüzgar)

Kürt düsmanligi üzerine
bir film

Nergisler Açmali

İlk Kürt filmi Zere

Türk Sinemasi'nda
Kürtler

Yilmaz Güney'le röportaj

Yusuf Yesilöz ile
röportaj

Makale Arşivi  >>>