Kürt yönetmen Özkan Küçük'ün yeni belgesel filmi; 'Seyid'

KurdishCinema / 17 Nisan 2010

“Nohutlu Pilav”, “Mamoste Arsen” ve “Diyarbekir
Damlarında” adlı belgesellerin yönetmeni Özkan
Küçük’ün “Seyid” adlı belgeseli Uluslararası
İstanbul Film Festivali’nde izleyiciyle buluştu.

Mezopotamya Sinema Kolektifinde yıllardır film ve
belgeseller çeken genç Kürt yönetmen Özkan
Küçük bu kez “Seyid-Hakikat Yolunda” adlı bir
belgesel çekti.

Yönetmen Küçük, belgeselinde bir Alevi dedesi
olan babası Seyid Musa Dede’nin hikayesini
anlatıyor.

Belgeselde anlatılan Seyid Musa dede, Türkiye’de
ilk Cemevini kuran, çocukluğu eski zaman
Dêrsim’inde geçen Türkiye’nin yakın tarihine
tanıklık eden 77 yaşında bir Alevi dedesidir.

İstanbul’dan Dersim’e birlikte yapılan bir
yolculuğun paralelinde, çocukluğunun Dersim 38
anılarından günümüze düşünsel bir yolculuğun
anlatıldığı belgesel, aynı zamanda Aleviliğin insan
odaklı felsefeni irdelemesiyle dikkat çeken bir
belgesel.

İnanç ve ibadet özgürlüğü en çok kısıtlanan topluluklardan biri olan Aleviler, günümüzde çok
sayıda cemevine sahip olmakla birlikte, hiçbir yasal güvenceye sahip değiller. Aleviler, belki de
inanç-ibadet özgürlükleri güvence altında olmayan dünyadaki en kalabalık topluluktur. Belgesel
bu topluluğu farklı yönleriyle izleyicilerle buluşturuyor.

Seyid izleyicilerle buluştu

Küçük’ün “Seyid: Hakikat Yolunda” adlı belgeseli festivalde izleyicilerle buluştu. 29. Uluslararası
İstanbul Film Festivali kapsamında Pera Müzesi Salonunda yönetmen Özkan Küçük’ün “Seyid,
Hakikat Yolunda” adlı belgeseli gösterildi. Önceden biletleri tükenen belgesele yoğun ilgi vardı.
Gösterimde yönetmen Küçük, belgelesin ana karakterlerinden olan annesi ve belgesel
emekçileri hazır bulundu.

Dersim katliamıyla ilgili çocukluğundan kalan ayrıntılar, Kürtçenin yasaklanması, Alevilerin
ibadet haklarının olmaması, insanı, iyiliği merkeze alan Alevi inancı gibi ayrıntıları başarılı bir
şekilde sunan “Seyid” izleyicilerden tam not aldı. Gösterimde sonunda yönetmen Küçük
izleyicilerin sorularını yanıtladı.

ÖZKAN KÜÇÜK?

1975’te Dersim’de doğdu. Yıldız Teknik
Üniversitesi Çevre Mühendisliği
Bölümünden 1997’de mezun oldu.
Marmara Üniversitesi Radyo-Televizyon ve
Sinema Bölümünde ”90’lı Yıllarda Türkiye
Sineması” teziyle yüksek lisansını bitirdi.

1999 yılından beri; Mezopotamya Sinema
Kolektifi’nde çok yönlü bir sinemacı olarak
çalışmakta ve sinema yazıları yazmaktadır.

Yeşim Ustaoğlu’nun ”Güneşe Yolculuk”
(1998) isimli filminde sanat yönetmeni
yardımcısı, Kazım Öz’ün ”Toprak” (27dk, 16 mm, 1999) ve ”Fotograf” (65 dk, 35 mm,2001)isimli
filmlerinde sanat yönetmeni, yönetmen yardımcısı ve kurgucu, Özcan Alper’in ”Momi” (25dk,
video, 2000) isimli kısa filminde senaryo ve yardımcı yönetmenliğin yanı sıra kameraman ve
kurgucu olarak yer aldı. Son olarak, Kazım Öz’ün ”Fırtına”(156 dk, 35 mm, 2008) isimli filminin
yapımcılığını yaptı.

Ayrıca, 2003 ve 2004 yıllarında Diyarbakır Sinema Atölyesi koordinatörlüğünü yaptı.

kaynak: Fırat Haber Ajansı
Yorum ve Röportajlar

Bêzar ve Alataş: Min Dît
ile gerçekleri anlattık

“Gitmek” ve Türk kızı
Kürt oğlana aşık olursa:
Hakim ulus kadınlık
rolünü asla kabul
benimsemez / Müjde
Arslan *

Dizi dizi şovenizm /
Ömer Leventoğlu

Hollywood'a karşı
alternatif sinema /
Özlem Galip

Bahoz - Bir kuşağı
anlamak / Ewrehmun
Baydemir

Bahoz/Fırtına Üzerine /
İsmail Beşikçi

Mansur Tural ile ‘Orası
Soğuk' filmi üzerine
söyleşi

Kürlerle Türk Sineması
/ Müjde Arslan

Bahman Ghobadi ve
Sisin Metafizik
Sineması / Kamuran
Çakır

Kürt sineması için ortak
bir strateji arayışı

“Pars - Narkoterör”ün
Kürtçe Dil Politikası /
Omer F. Kurhan

Bir hatırlama çabası: 38
Belgeseli üzerine

“Kürt sineması
estetikten ödün
vermemeli” / Medet
Dilek'le röportaj

Kürtlerin haklı davası
için...

2007’de Kürt Sineması
/  
Devrim Kılıç

"Kürt Sineması
gelişmeye açık"

'Trajedilerin hepsi
senaryo oldu’

Bertrand Blier den
sinema dersleri

1. Paris Kürt Film
Festivali başarılı geçti

Yeni bir film " Phêti " /
Caner Canerik

Kağıtçılar:  “Doza we,
dozame ye“ / Medet
Dilek

Belçim Bilgin'le
röportaj: Kürt değerleri
ile büyüdüm

Dol: Güzel bir konunun
kötü anlatımı

Nazmi Kırık sınırları
aşıyor

Bir gün şehre bir film
gelir

Jalal Jonroy: 'Kürtler'in
sinemaya ihtiyacı var'

Genç yönetmen Buket
Aydın’dan iddialı bir
belgesel : İnsan-i Kamil

Gerçekliğin karanlık şiiri

Kürdistan artık çok
‘yakın’

Bir sürgün sineması
olarak Kürt Sineması:
Kendini
sesini görmek

Belgesel-kuşku ilişkisi

Öfkeli ve özgür
yönetmenler

Nasıl bir sinema?

Sarhoş Atlar Zamanı
filminin dramatik
çözümlemesi

Caner Canerik'ten
çarpıcı bir belgesel:
Was

Yangında filizlenen
çiçek

Ünlü İtalyan yönetmen
Passolini

Kürdistani bir sinema
yaratmamız gerekiyor

Takeshi Kitano'dan
yönetmenlik dersleri

Sessizlik kelimelerden
daha fazlasını anlatır

Ghobadi'nin Altın Lale
yolculuğu

Diyarbakır'da Kürt Film
Festivali

Çarpici bir belgesel
örnegi; Can Baz

Yılmaz Güney'in
Kürtlüğü

Özgürlesme sorunu ve
sinema

Dersim 38

David ve Leyla:
Kültürel önyargilarin
elestirisi

Gölgenin sesi: Si u Ba

David ve Leyla

Si u Ba (Gölge ve
Rüzgar)

Kürt düsmanligi üzerine
bir film

Nergisler Açmali

İlk Kürt filmi Zere

Türk Sinemasi'nda
Kürtler

Yilmaz Güney'le röportaj

Yusuf Yesilöz ile
röportaj

Makale Arşivi  >>>