Kürt belgesellerine Ankara Uluslararası Film Festivali'nde ödül aldı

KurdishCinema.com / 18 Mart 2010

Kürt yönetmenler Kazım Öz (Son Mevsim Şafaklılar), Çayan
Demirel (5. Nolu) ve Emre Karadaş-Deniz Oğuzsoy (Duvar)
belgesel filmleriyle 21. Ankara Uluslararası Film Festivali
Belgesel bölümünde büyük bir başarı elde ederek ödüle layık
görüldüler. Profesyonel dalda 5. Nolu Cezaevi belgeseliyle
Çayan Demirel birincilik ödülünü alırken, Kazım Öz Şavaklar
belgeseliyle üçüncülük ödülünün sahibi oldu. Amatör dalda ise
Emre Karadaş ve Deniz Öğuzsoy'un yönettiği Duvar birincilik
ödülünü aldı.

21. Ankara Uluslararası Film Festivali kapsamında düzenlenen
Ulusal Belgesel Film Yarışması sonuçlandı. Amatör ve
profesyonel olmak üzere iki ayrı dalda gerçekleşen yarışmada
toplam on yedi film yer aldı.

Yarışmanın seçici kurulunda bulunan Mutlu Binark, Yaprak
İşçibaşı, Hakan Aytekin, Özgür Şeyben ve Hacı Mehmet
Duranoğlu filmleri, etik kurallara uygunluk; evrensellik ilkesi;
sinematografik teknik yeterlilik; temada özgünlük ve bağlam vurgusu; araştırmanın derinliği ve
emek yoğunluğu; biçem olmak üzere toplam altı ölçüt temelinde değerlendirdiğini açıkladı.

Sekiz filmin yarıştığı amatör dalda Berrak Samur'un yönettiği
Bağdat üçüncülük, Yeliz Karakütük'ün yönettiği Romeyika’nın
Türküsü ikincilik,
Emre Karadaş ve Deniz Oğuzsoy'un birlikte
yönettikleri Duvar
birincilik ödülüne değer bulundu.

Dokuz filmin yarıştığı profesyonel dalda ise;
Kazım Öz'ün
yönettiği Son Mevsim Şavaklar
üçüncülük, Meltem Öztürk ve
Hülya Karcı'nın birlikte yönettikleri Eylül Çocukları ikincilik,
Çayan Demirel'in yönettiği 5 No'lu Cezaevi birincilik
ödüllerini aldı.

Ödüller, 21 Mart Pazar gecesi Cumhurbaşkanlığı Senfoni
Orkestrası Salonu'nda gerçekleşecek ödül töreninde
sahiplerini bulacak

Son Mevsim Şafaklar

Yönetmenliğini Kazım Öz’ün yaptığı
“Son Mevsim: Şavaklar” geçen yıl
5 - 15 Kasım arasında 58.si düzenlenen
Mannheim-Heidelberg Film
Festivali’nde uluslararası jüri özel
ödülü almıştı.

Mezopotamya Sinema Kollektifi’nden
Kazim Öz, ikinci uzun metraj belgesel
filmi Son Mevsim: Şavaklar’ı Nisan
ayında tamamladı. ARTE France ve
IDFA desteğiyle çekilen film Dersim
bölgesinde yaşayan göçebe Şavak
topluluğunun yok olmaya yüz tutmuş
yaşam tarzlarının, doğayla bağlarının ve
kıyasıya mücadelelerinin yanı sıra
insani ilişkilerini belgeliyor. Kazim Öz,
hayvancılıkla geçimlerini sağlayan
Şavaklılar ile birlikte bahar yağmurları
altında Dersim’in köylerinden dağlarına
doğru yola koyuluyor.

Dağların serin zirvelerinde son bulan
bu çetin yolculuk yazın en sıcak
günlerinin yaylada yoğun bir çalışmayla
geçirilmesinin ardından sonbaharda
tekrar başlıyor. Kervan bu kez köye
dönmek üzere yola çıkıyor. Sürülerle
haftalar alan yolculuk bittiğinde Şavaklılar köylerine varıyor ve döngü yeniden başlıyor. İnsana,
doğaya, ve emeğe dair cümlesini yaratıcı ve estetik bir dille söyleyen Kazım Öz, Son Mevsim:
Şavaklar’la izleyiciyi de daha önce hiç çıkmadıkları türden bir yolculuğa davet ediyor. Masalla
başlayıp masalla biten bu yolculuk, Şavaklar’ın zengin kültürel dünyasına ve zorlu yaşam
koşullarına doksan dakikalık bir pencere açıyor.

Türkiye galası İstanbul Film Festivali’nde yapılan Son Mevsim: Şavaklar’ın uluslararası galası
ise İsviçre Visions du Reel belgesel film festivalinde gerçekleşti. İsviçre Nyon’da övgüyle
karşılanan Son Mevsim: Şavaklar “Visions du Reel” sonrasında pek çok festival tarafından davet
edildi.

Çekimleri ve kurgusu esnasında belgesel ile kurmaca film arasındaki sınırları zorlayan Son
Mevsim: Şavaklar, Temmuz ayında Paris Film Festivali’nde ana kategoride yarışarak
uluslararası endüstride de bu akımın öncüleri içinde yer aldı.

Paris Film Festivali’ni takip eden aylarda Son Mevsim: Şavaklar, belgesel film festivallerinin yanı
sıra önemli uluslararası kurmaca film festivallerinin yarışma bölümlerine davet edildi. Eylül
ayında Polonyo’nın Varşova kentinde düzenlenen Docboat Film Festivali, Ekim ayında Portekiz’
in Lizbon kentinde düzenlenen Doclisboa Belgesel Fim Festivali, Fransa’nın Montpellier
kentinde 31.si düzenlenecek olan uluslararası Cinemed film festivalinin belgesel bölümü, ve
Almanya’nın Mannheim kentinde 58.si düzenlenecek olan Mannheim-Heidelberg Uluslararası
Film Festivali’nin ana yarışması bu festivallerden sadece bazıları.

İstanbul Kültür Sanat Vakfı tarafından Asya Pasifik Perde Ödülleri’ne belgesel kategorisinde
Türkiye’yi temsil etmek üzere aday gösterilen Son Mevsim: Şavaklar ayrıca 19 Eylül’de Fransa
Korsika’da düzenlenen Corsicadocs Film Festivali’nin açılış filmi olarak gösterildi.
Yorum ve Röportajlar

Bêzar ve Alataş: Min Dît
ile gerçekleri anlattık

“Gitmek” ve Türk kızı
Kürt oğlana aşık olursa:
Hakim ulus kadınlık
rolünü asla kabul
benimsemez / Müjde
Arslan *

Dizi dizi şovenizm /
Ömer Leventoğlu

Hollywood'a karşı
alternatif sinema /
Özlem Galip

Bahoz - Bir kuşağı
anlamak / Ewrehmun
Baydemir

Bahoz/Fırtına Üzerine /
İsmail Beşikçi

Mansur Tural ile ‘Orası
Soğuk' filmi üzerine
söyleşi

Kürlerle Türk Sineması
/ Müjde Arslan

Bahman Ghobadi ve
Sisin Metafizik
Sineması / Kamuran
Çakır

Kürt sineması için ortak
bir strateji arayışı

“Pars - Narkoterör”ün
Kürtçe Dil Politikası /
Omer F. Kurhan

Bir hatırlama çabası: 38
Belgeseli üzerine

“Kürt sineması
estetikten ödün
vermemeli” / Medet
Dilek'le röportaj

Kürtlerin haklı davası
için...

2007’de Kürt Sineması
/  
Devrim Kılıç

"Kürt Sineması
gelişmeye açık"

'Trajedilerin hepsi
senaryo oldu’

Bertrand Blier den
sinema dersleri

1. Paris Kürt Film
Festivali başarılı geçti

Yeni bir film " Phêti " /
Caner Canerik

Kağıtçılar:  “Doza we,
dozame ye“ / Medet
Dilek

Belçim Bilgin'le
röportaj: Kürt değerleri
ile büyüdüm

Dol: Güzel bir konunun
kötü anlatımı

Nazmi Kırık sınırları
aşıyor

Bir gün şehre bir film
gelir

Jalal Jonroy: 'Kürtler'in
sinemaya ihtiyacı var'

Genç yönetmen Buket
Aydın’dan iddialı bir
belgesel : İnsan-i Kamil

Gerçekliğin karanlık şiiri

Kürdistan artık çok
‘yakın’

Bir sürgün sineması
olarak Kürt Sineması:
Kendini
sesini görmek

Belgesel-kuşku ilişkisi

Öfkeli ve özgür
yönetmenler

Nasıl bir sinema?

Sarhoş Atlar Zamanı
filminin dramatik
çözümlemesi

Caner Canerik'ten
çarpıcı bir belgesel:
Was

Yangında filizlenen
çiçek

Ünlü İtalyan yönetmen
Passolini

Kürdistani bir sinema
yaratmamız gerekiyor

Takeshi Kitano'dan
yönetmenlik dersleri

Sessizlik kelimelerden
daha fazlasını anlatır

Ghobadi'nin Altın Lale
yolculuğu

Diyarbakır'da Kürt Film
Festivali

Çarpici bir belgesel
örnegi; Can Baz

Yılmaz Güney'in
Kürtlüğü

Özgürlesme sorunu ve
sinema

Dersim 38

David ve Leyla:
Kültürel önyargilarin
elestirisi

Gölgenin sesi: Si u Ba

David ve Leyla

Si u Ba (Gölge ve
Rüzgar)

Kürt düsmanligi üzerine
bir film

Nergisler Açmali

İlk Kürt filmi Zere

Türk Sinemasi'nda
Kürtler

Yilmaz Güney'le röportaj

Yusuf Yesilöz ile
röportaj

Makale Arşivi  >>>