Şavaklar 14 Mayıs'da Türkiye ve Kürdistan'da gösterime giriyor

KurdishCinema / 5 Mayıs 2010

“Ax”, “Fotoğraf”, “Dur”, “Fırtına” filmleriyle tanınan
yönetmen Kazım Öz’ün, Mezopotamya Sinema
Kolektifi bünyesinde çektiği filmi “Son Mevsim:
Şavaklar”, 14 Mayıs’ta vizyona giriyor. Fransız
ARTE televizyonu, Jan Vrijman Fonu’nun
katkılarıyla çekilen ve Kültür Bakanlığı’nın
post-prodüksiyon desteğini alan film, altı ilde
seyirciyle buluşacak.

Dersim bölgesinde yaşayan Şavak topluluğunun
yok olmaya yüz tutmuş göçebe yaşam kültürlerini
belgeleyen filmin çekimleri bir yılda tamamlandı. Filmde, bu göçebe topluluğun doğa içinde
geçen bir yılı anlatılıyor.

Filmde, hayvancılıkla geçimlerini sağlayan Şavaklılar’ın bahar yağmurları altında Dersim’in
köylerinden dağlarına doğru yolculukları ele alınıyor. Her bahar dağlara çıkan bu topluluk, her
sonbahar kış aylarını geçirmek üzere daha alçak rakımda yer alan köydeki evlerine geri
dönüyorlar. Sürülerle haftalar alan yolculuk bittiğinde Şavaklılar köylerine varıyor. Yüzyıllardır
devam eden bu döngü sonla karşı karşıya. Modernizm ve kapitalizm ile büyük şehirlere yönelen
insanlar, bu bir grup insanın gittikçe azalmasına yol açıyor. Çatışmaların varlığı ve zorlu hayat
şartları da Göçerlerin hayatını gittikçe zorlaştırıyor.

Film, izleyiciyi doğal hayat içinde bir göçmen grupla dağların
zirvesindeki platolarına doğru bir yolculuğa davet ediyor. Yaşlı bir
kadının torunlarına anlattığı masalla başlayıp masalla biten film,
Şavaklılar’ın masalsı yaşamlarına şiirsel bir pencere açıyor.

Yurtsuzluk, sınır, sürgün ve ölümle simgelenen Kürt sinemasında
Kürtler, ilk kez “Son Mevsim: Şavaklar” filmiyle sade ve doğayla
uyumlu yaşam tarzlarıyla anlatılıyor. Filmde Kürtlerin masalları,
kültürleri ve dağları ana tema olarak öne çıkıyor…

28. Uluslararası İstanbul Film Festivali’nde Türkiye prömiyeri
yapılan film, Mannheim – Heidelberg Uluslararası Film Festivali’nde
kurmaca fimlerle birlikte finale kalıp, Jüri Özel Ödülü kazandı.
Ankara Uluslararası Film Festivali, belgesel yarışmasında
3.'lük Ödülü’nün sahibi olan film, Vision du Reel, Paris Cinema, Fajr Uluslar arası Film
Festivallerinin de aralarında bulunduğu ondan fazla festivalde gösterilerek yoğun ilgi gördü.

ANF NEWS AGENCY
Yorum ve Röportajlar

Bêzar ve Alataş: Min Dît
ile gerçekleri anlattık

“Gitmek” ve Türk kızı
Kürt oğlana aşık olursa:
Hakim ulus kadınlık
rolünü asla kabul
benimsemez / Müjde
Arslan *

Dizi dizi şovenizm /
Ömer Leventoğlu

Hollywood'a karşı
alternatif sinema /
Özlem Galip

Bahoz - Bir kuşağı
anlamak / Ewrehmun
Baydemir

Bahoz/Fırtına Üzerine /
İsmail Beşikçi

Mansur Tural ile ‘Orası
Soğuk' filmi üzerine
söyleşi

Kürlerle Türk Sineması
/ Müjde Arslan

Bahman Ghobadi ve
Sisin Metafizik
Sineması / Kamuran
Çakır

Kürt sineması için ortak
bir strateji arayışı

“Pars - Narkoterör”ün
Kürtçe Dil Politikası /
Omer F. Kurhan

Bir hatırlama çabası: 38
Belgeseli üzerine

“Kürt sineması
estetikten ödün
vermemeli” / Medet
Dilek'le röportaj

Kürtlerin haklı davası
için...

2007’de Kürt Sineması
/  
Devrim Kılıç

"Kürt Sineması
gelişmeye açık"

'Trajedilerin hepsi
senaryo oldu’

Bertrand Blier den
sinema dersleri

1. Paris Kürt Film
Festivali başarılı geçti

Yeni bir film " Phêti " /
Caner Canerik

Kağıtçılar:  “Doza we,
dozame ye“ / Medet
Dilek

Belçim Bilgin'le
röportaj: Kürt değerleri
ile büyüdüm

Dol: Güzel bir konunun
kötü anlatımı

Nazmi Kırık sınırları
aşıyor

Bir gün şehre bir film
gelir

Jalal Jonroy: 'Kürtler'in
sinemaya ihtiyacı var'

Genç yönetmen Buket
Aydın’dan iddialı bir
belgesel : İnsan-i Kamil

Gerçekliğin karanlık şiiri

Kürdistan artık çok
‘yakın’

Bir sürgün sineması
olarak Kürt Sineması:
Kendini
sesini görmek

Belgesel-kuşku ilişkisi

Öfkeli ve özgür
yönetmenler

Nasıl bir sinema?

Sarhoş Atlar Zamanı
filminin dramatik
çözümlemesi

Caner Canerik'ten
çarpıcı bir belgesel:
Was

Yangında filizlenen
çiçek

Ünlü İtalyan yönetmen
Passolini

Kürdistani bir sinema
yaratmamız gerekiyor

Takeshi Kitano'dan
yönetmenlik dersleri

Sessizlik kelimelerden
daha fazlasını anlatır

Ghobadi'nin Altın Lale
yolculuğu

Diyarbakır'da Kürt Film
Festivali

Çarpici bir belgesel
örnegi; Can Baz

Yılmaz Güney'in
Kürtlüğü

Özgürlesme sorunu ve
sinema

Dersim 38

David ve Leyla:
Kültürel önyargilarin
elestirisi

Gölgenin sesi: Si u Ba

David ve Leyla

Si u Ba (Gölge ve
Rüzgar)

Kürt düsmanligi üzerine
bir film

Nergisler Açmali

İlk Kürt filmi Zere

Türk Sinemasi'nda
Kürtler

Yilmaz Güney'le röportaj

Yusuf Yesilöz ile
röportaj

Makale Arşivi  >>>