KurdishCinema


Ghobadi’nin Altın Lale yolculuğu

KurdishCinema.com / 12 Nisan 2007

Cevahir Kayım / İstanbul*

Ünlü yönetmen Bahman Ghobadi’nin son filmi “Nive Heyve/Yarım Ay”, İstanbul Film Festivali’
nde Altın Lale için yarışıyor. Festivalin Uluslararası Yarışma bölümünde jüri karşısına çıkan
Nive Heyve, yönetmenine 2006 San Sebastian Film Festivali’nde Altın İstiridye ödülünü
kazandırmıştı. Festival izleyicilerinin ilk kez dün izleme olanağı bulduğu film, İran, Irak,
Avusturya ve Fransa ortak yapımı.

















Nive Heyve, 26. Uluslararası İstanbul Film Festivali’nin Uluslararası Yarışma bölümünde
“Sanatlar ve Sinema” teması adı altında yarışan 15 film arasında yer alıyor. Uluslararası jürinin
karşısına çıkan filmler arasında başrollerinde Sienna Miller ve Guy Pearce’in bulunduğu,
George Hickenlooper’ın “Factory Girl / Edie”si ile Ethan Hawke’un aynı isimli kitabından
sinemaya uyarladığı “The Hottest State / En Sıcak Eyalet” dikkat çekiyor.

Bağımsız sinemanın önemli isimlerinden Tom DiCillo’nun, San Sebastian’da En İyi Yönetmen
ve En İyi Senaryo ödüllerini alan son filmi “Delirious / Delicesine” de Altın Lale için yarışacak
filmlerden.

Uluslararası Yarışma bölümünde ilk defa Türkiye’yi iki film temsil ediyor. Derviş Zaim’in
“Cenneti Beklerken”i ile Sırrı Süreyya Önder ve Muharrem Gülmez’in “Beynelmilel” adlı filmleri
Altın Lale heyecanı için festivalin ikinci haftasında jüri karşısına çıkıyor.

İstanbul Film Festivali’nin Altın Lale Jüri başkanlığını ise festivalin ilk Altın Lale Ödülü’nün
sahibi usta yönetmen Michael Radford üstleniyor. 1985 Yılında verilmeye başlanan Altın Lale
Ödülleri’nin ilkini “1984” adlı filmi ile kazanan Radford, 26 yıl sonra bu kez Altın Lale Jüri
Başkanı olarak İstanbul Film Festivali’nde ödül verecek.

Müzik, yol ve serüvenin büyüsü

İzleyicilerini “Sarhoş Atlar Zamanı”, “Annemin Ülkesinin Şarkıları” ve “Kaplumbağalar da Uçar”
adlı filmleri ile büyüleyen Bahman Ghobadi, bu kez karşımıza, Kürt halkını en iyi anlatan
öykülerden biriyle, bir yol hikayesiyle çıkıyor. Yönetmen, yer yer kara komedi unsurlarıyla
harmanladığı Nive Heyve’de, sinema izleyicisine görsel bir şölen sunuyor. Ghobadi’nin
kurgusal kahramanı Mamo’ya övgü niteliğindeki Nive Heyve, içten bir yol hikayesi. Kültürel
imgelerle yüklü film, ana konusunun yanında birçok alt metin de barındırıyor. Ölüm, bu alt
metinlerin belki de en belirgin olanı.

Nive Heyve, yönetmenin “Anavatanımın Şarkıları” adlı filmi ile paralel bir öyküyü konu alıyor.
Ghobadi, “Anavatanımın Şarkıları”nda, yaşlı bir dengbejin 23 yıl önce kendisini terkeden eşini
aramak için iki oğluyla çıktığı yolculuğu anlatıyordu. “Nive Heyve”de ise, yine yaşlı bir Kürt
müzisyenin oğullarıyla çıktığı yolculuğa tanıklık ediyoruz.









Tanınmış bir Kürt müzisyen olan Mamo, Saddam Hüseyin’in iktidardan düşürülmesinin
ardından oğullarıyla birlikte bir konser vermek üzere Irak’a doğru yola çıkar. Konser, 35 yıl
boyunca çalışmasını yasaklayan Irak rejiminin düşmesinden duyduğu memnuniyetin ifadesi
olacaktır.

Mamo, yolculuğunu her biri farklı bölgelerde yaşayan on oğlunu, arkadaşı Kako’nun kullandığı
eski, turuncu minibüse toplayarak sürdürür. Gruba son katılan oğlu, köyün yaşlılarının bir
kehanetinden söz eder. Yaklaşan dolunay nedeniyle bu yolculuğa çıkmamasını
öğütlemektedir yaşlılar. Aksi halde başına kötü şeyler gelecektir. Ancak Mamo yolculuğa
devam etmekte kararlıdır. Tüm zorluklarına karşın bu yolculuğa çıkmak zorunda olduğunu
söyler yaşlı müzisyen.

Mamo, Heso adında bir kadın şarkıcıyı da gruplarına dahil etmeyi istemektedir. Bin 334
kadınla birlikte sürgünde yaşayan Heso, hem sesini hem de kendine güvenini yitirmiştir. Heso’
nun aralarına katılması ise, askerlere verdikleri ‘küçük bir rüşvet’le mümkün olur. Müzisyenler
sınırı geçerken birçok zorlukla karşılaşırlar. Ancak, tüm zorluklara karşın yolculukları müzik ve
serüvenin büyüsüyle yüklüdür. Yaşamlarındaki trajediler aynı zamanda birer güldürü unsuruna
dönüşmüştür.

Karmaşanın coğrafyası ve basit anlatı

    Kaynağını ‘Doğu’dan alan çoğu sanatçı
    gibi Ghobadi’nin dili de basit anlatı
    yöntemine yakınlığıyla bilinir. Ortadoğu’nun
    tüm karmaşasından uzak, dingin bir ruh
    halinin yansımalarına rastlanır filmlerinde.
    Ghobadi’nin basit anlatı tekniğine yakınlığı
    bununla sınırlı kalmaz. Basit anlatının
    temel unsurlarından olan amatör
    oyuncular da onun vazgeçilmezlerindendir.
    Önceki filmlerinde tercihini bütünüyle
    amatör oyunculardan yana kullanan
    yönetmen, Nive Heyve’de profesyonel
    oyunculara da yer veriyor. Hassan
Poorshirazi, Hedye Tehrani, Golshifteh Farahani gibi profesyonellerle çalışmış bu filminde.

Mamo rolüyle karşımıza çıkan Ismail Ghaffari ise amatör bir oyuncu olmasına karşın etkileyici
bir oyunculuk ortaya koyuyor. Mamo’nun yüzü, sinemanın yanılsamasıyla yaşamın gerçekliği
arasında bir yerlerde duruyor. Öyle ki, onun daha önce yaşamınızın bir anından geçtiği hissine
kapılıyorsunuz.

Gerek konusu, gerek mizahla örülü anlatımı, gerekse görsel gücüyle Bahman Ghobadi’nin
sinema dilini yansıtıyor film.

Nive Heyve’nin festival yolculuğu nasıl sona erer bilinmez ama, İstanbullu sinema izleyicisi,
ölüm, yaşam ve sınırlar arasında bölünmüş bir halkın hayatına tanıklık etme olanağı bulacak
filmde.

* kaynak: Fırat Haber Ajansı
Ziyaretçi Defteri

Kürt sineması ve
sitemizle ilgili görüş
ve önerilerinizi  
Ziyaretçi Defteri'ne
yazabilirsiniz!